TRUJILLO IS EEN OMWEG WAARD - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van Frank Nijman - WaarBenJij.nu TRUJILLO IS EEN OMWEG WAARD - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van Frank Nijman - WaarBenJij.nu

TRUJILLO IS EEN OMWEG WAARD

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 Mei 2017 | Spanje, Trujillo

Trujillo is een omweg waard!
We slapen in Hostal Nuria op het plaza Mayor.

Een oud Hostal....wat gedateerd.
Maar het ligt wel op een schitterende plek.
Trujillo is ook geen wereldstad.
Telt slechts 8000 inwoners.

Het werd al wel gesticht door de Romeinen.
Vele jaren een verbindingsplaats op de VIA EZKURIA;
De romeinse weg die we tot heden op onze tocht steeds weer aandoen.
Tot in de Middeleeuwen bleef het een plek van vooral boeren en veehouders.

Maar in de 16e eeuw vloeide het goud de stad binnen.
Geen stad in de Extramadura leverde zoveel belangrijke CONQUISTADORES
En hoewel ze niet allemaal terug keerden en ook niet allemaal in weelde,
was er een flink aantal dat genoeg zilver had verzameld om hier aardige paleisjes neer te zetten.

Vanaf het terrasje op het imposante Plaza mayor, waar ik het verslag schrijf ...kijk ik op het reusachtige beeld van HERNAN CORTEZ, gezeten op een paard.
Hij veroverde voor de Spaanse koning Mexico !!
Ook Pizarro was afkomstig uit Trujillo.
Ook voor hem een standbeeld in deze stad.

Veel mensen vinden dat hij te veel bloed aan zijn handen had om een standbeeld te verdienen.
Dat is zeker zo..
Maar zijn geschiedenis is ongelooflijk:
Als ongeletterde varkenshouder veroverde hij met een legertje van 168 manschappen het incarijk dat over tienduizenden soldaten beschikte.
Ook Chaves kwam uit Trujillo.
Hij speelde een rol in de ontdekking van Paraguay en Bolivia.
En ook Orrelano kwam van hier.
Hij ontdekte de Amazone.

Trujillo is nog steeds heel puur.
Het stadje heeft nauwe steegjes die koel zijn en ons voeren naar het centrale plein.
Het plaatsje ademt geschiedenis..

Trujillo is een omweg waard.
Maar ook de weg er naar toe was een groot avontuur.
We voelden ons " alleen op de wereld"
Geen auto's; geen industrie; alleen natuur omringde ons.

Op weg naar Trujillo klommen we de siërra's uit.
Zwaar klimmen was het.
Bij momenten moesten we hele stukke zigzaggend afleggen omdat we anders niet omhoog kwamen.
Geen auto's op de weg. Dus we konden de hele breedte gebruiken.

Ook een land van natuur en ruigte.
Van arenden en gieren, waar we heftige situaties mee mee maakten.

• 22 Mei 2017 - 19:31

Frank Nijman:

Dat verhaal van die arenden en gieren willen we nog wel horen. Brrrr, blij dat ik er niet bij was.
    Liefs Jet xxx

• 22 Mei 2017 - 22:16

Han:

Hallo broers
    Fijn dat jullie samen genieten van elke dag vol nieuwe, mooie en dus ook spannende beelden.
    Prachtig weer daar nog bij.
    Mooie foto s.
    Wij genieten vanuit belgie een beetje mee.
    Saluukes Han

Verslag uit: Spanje, Trujillo

RUTA IBERICA van Madrid naar Lissabon

Beste familie en vrienden...
Meer dan tien jaren maken Frank en Tin Coolen jaarlijks een fiets- trekking door een deel van Europa.
We fietsten door België, Frankrijk, Italië, Ierland, Zwitserland; Duitsland en Spanje.
Ook maakten we pelgrimstochten:
2 keer naar Santiago en een keer naar Rome.
Bij onze keuze voor de route voor 2017, kwamen we uit
bij Spanje en Portugal: DE RUTA IBERICA.

Bij Tin was wel enige aarzeling vanwege de bergen die je dan onvermijdelijk tegen komt.
Over enkele maanden wordt Tin 70.
Het moet wel verantwoord zijn.
Enkele weken geleden hebben we als training een proefweekend in de Eifel en Ardennen gefietst.
In die 2 dagen ging het 2800 meter bergop en dat ging goed.

Op 16 mei vliegen we naar Madrid.
Op de avond van aankomst eten we een hapje met Arma Kleinepier, een studiegenote van Deidre.
Arma leidt een speciaal reisbureautje voor wie" will discover the hidden treasures of Madrid ; www.arma@madwaytotravelmadrid.com

De tocht die Paul Benjaminse in Spanje en Portugal heeft uitgezet leidt ons eerst naar het westen. We doen de 3e dag het El ESCORIAL aan.
Het enorme kloosterpaleis in de 16e eeuw opgericht door Felipe II.

Daarna voert de weg ons over de bergen van Midden Spanje.
we kruisen diverse Sierra's.
Dan dalen we af naar de TAAG, die als een groen lint door de dorre kale en eindeloze hoogvlakten van de Meseta slingert.
De VIA VERDE.; een oude spoorbaan leidt ons langzaam omhoog naar de pas die toegang geeft tot de EXTRAMADURA.
We fietsen dan het schitterende natuurgebied van de VILLUERCAS binnen. Daar cirkelen - bijna zeker - roofvogels als adelaars en gieren boven ons...
Zij begeleiden ons naar "verscholen schoonheden" als GUADELUPE en TRUJILLO.
In MERIDA kruisen we de VIA PLATA: De pelgrimsroute die we in 2013 fietsten van Sevilla naar Santiago de Compostella.
Maar wij gaan dan richting de Alentejo.
Als pleisterplaatsen kozen we eeuwenoude vestingstadjes als BADAJOZ; ELVAS; ESTRAMOZ; EVORA en SETUBAL:
Werelderfgoed plaatsen die bij het grote publiek nog niet zo bekend zijn.
Na 2 weken hopen we in Lissabon aan te komen.

We willen de herinnering aan onze tochten vasthouden.
Daarom houden we een dagboek bij.
We sturen dit naar onze naasten.
Uit vroegere jaren weten we dat vrienden en kennissen het leuk vinden ons te volgen.
We hebben een beperkte mailinglist opgesteld.

Geef aan of je er prijs op stelt onze reisverslagen weer te ontvangen. dan houden we je op de hoogte met onze reisverslagen.

We horen het wel.
Beste groeten,
Tin en Frank

31 Mei 2017

WEER NAAR HUIS...TRUBBEL OP HET VLIEGVELD.

31 Mei 2017

TIN ZIT BIJ DE FIETSENMAKER OP DE STOEP.

30 Mei 2017

LISSABON - BELEM

29 Mei 2017

VAN SETUBAL NAAR LISSABON.

28 Mei 2017

VAN ALCACER DO SAL NAAR SETUBAL
Frank

Van Pisa naar Rome De via Francigena In september 2014 gaan Frank en Tin Coolen het derde deel fietsen van het drieluik van de route naar Rome. Al vele jaren terug fietsten Rien en Tin van het 1e deel van Maastricht naar Bazel. In 2011 reden Frank en Tin het 2e deel van Bazel over de Alpen en via de Piemonte naar de Bloemen Riviera en dan weer terug over NICE. Van 23 september tot en met 7 oktober 2014 gaan Frank en Tin het derde deel fietsen. De route loopt voor een belangrijk deel over de pelgrimsweg van de heilige Franciscus. In feite loopt de pelgrimsweg tot Assisi. Er zijn een paar goede redenen van daar door te fietsen naar Rome: Omdat we een paus Franciscus hebben en ook omdat Frank aan deze heilige zijn naam heeft verbonden gaan we meteen door naar Rome. We fietsen het traject wat door Paul Benjaminse is verkend en ik kaart gebracht. Paul Benjaminse heeft in het derde deel vele varianten verwerkt. We starten in Pisa en op dag 12 willen we bij het Colosseum staan. Ons inziens hebben van alle varianten de mooiste route gekozen. In totaal fietsen we in 11 fietsdagen een kleine 750km. We hebben er voor gekozen om minder lange etappes te maken. Het is een tocht waarbij het elke dag zwaar klimmen is. We willen ons niet vertillen. Daarnaast willen we elke dag ook de tijd hebben om al die mooie dingen waar we aan voorbij komen, te gaan bekijken. Waar zijn we nu…. Ook dit jaar doen we dagelijks verslag van onze reiservaringen. Daarvoor maken we een “beperkt “aantal adressen aan. Thuis maken we later een reisverslag. Frank meldt ons aan als VIP. op de site van “Waar ben je Nu.nl” Tin neemt de Ipad mee om onderweg met het thuisfront te communiceren. Frank zijn Iphone en zijn fotocamera. Het belooft een geweldige tocht te worden. We zien er naar uit…. Twee broers...Samen op weg van Sevilla naar santiago de Compostella. Tin is verleden jaar met pensioen gegaan. Hij heeft altijd in het onderwijs gewerkt. 35 jaar was hij directeur van een basischool in Helmond. Hij zit nog vol energie en trekkings door Europa, vindt hij geweldig. Santiago heeft hem altijd bijzonder geïnspireerd. En nadat hij in 2010 al eens de pelgrimstocht vanuit Frankrijk heeft gefietst, is hij weer toe aan een nieuwe uitdaging. Frank is de jongste uit het gezin Coolen. De laatste uit een gezin van negen. Hij zit nog volop in het werkproces. Hij is 52 jaar. Dus hij heeft nog een mooie carriëre voor zich. Van huis uit is Frank altijd in de agrarische coöperatie gebleven. op dit moment is hij bedrijsleider van een boerenbond/agro cenrum in de Kempen. Sinds 2007 maakt Frank ook trekkings. aanvankelijk in Nederland en België, want hij zag op tegen het klimmen. Maar de laatste jaren heeft hij ook hoogte ervaringen opgedaan en is hij uiterst fanatiek. Ook hij reed de Camino Frances in 2010 en ook bij hem "kriebelt"het om weer een pelgrimage naar Santiago de Compostella te maken.

Actief sinds 06 Feb. 2013