van Auxerre naar Dornecy - Reisverslag uit Chevroches, Frankrijk van Frank Nijman - WaarBenJij.nu van Auxerre naar Dornecy - Reisverslag uit Chevroches, Frankrijk van Frank Nijman - WaarBenJij.nu

van Auxerre naar Dornecy

Blijf op de hoogte en volg Frank

19 Juli 2017 | Frankrijk, Chevroches

Woensdag 19 juli. 30 Gr en 72 km op de teller.

Vandaag fietsen we grotendeels langs het Canal du Nivernais. We verlaten Auxerre aan de zuidkant en pikken de route weer op bij Canal Yonne.
Met mijn navigatie is dat een fluitje van een cent.
Na 10 km "Barree la route" omdraaien dus en de weg aan de andere kant van het Canal volgen. Hier is het een stuk drukker, auto's komen snel en kort langs ons af gereden.
Na 5km steken we weer de brug over om de route te volgen. We verlaten de Yonne en vervolgen Canal du Nivernais.
Het is inmiddels 10.00 uur dus tijd voor koffie. Toevallig zien we een oud sluiswachters huis dat is omgebouwd tot bar/restaurant. Het Canal heeft ook vele sluisjes. Hier varen ook veel plezierbootjes Het fietst lekker makkelijk en ongemerkt maak je steeds meer hoogte. Hoewel we niet echt hoog uitkomen. Bij veel sluisjes moet je even omhoog rijden om zo op het volgende niveau te komen. Bij Baye ligt een groot meer wat het Canal beide kanten van water voorziet. De ene kant naar de Seine, de andere kant naar de Loire.
Dus hier hoogste punt.
De sluisjes die we vanaf hier tegen komen worden veelal met de hand bedient door studenten die er een leuk zomerbaantje aan overhouden. Ze moeten van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 21.00 u de sluisjes bedienen. Het is nu seizoen en hebben het stikdruk.
We fietsen een klein dorpje binnen waar toevallig een kleine markt is.
We kopen wat brood, Franse kaas en tomaten voor onze lunch.
Het is inmiddels 12.00 uur als we langs een steengroeve komen, deze ligt in het natuurreservaat Bois du Parc. Hier volgen we een Voie verte die onderlangs de loodrechte kalkrotsen loopt. Prachtig gezicht. Hier nemen we gelijk onze lunch.
Rond 14.00 uur landen we op de plaats van onze bestemming.
Super aardig worden we ontvangen in een basic hotelletje.
Morgen naar Chatillon en bazois. 70 km

Bonjour, et bientot
Frank en Jolande

• 19 Juli 2017 - 17:23

Anke:

Hoi Jolande en Frank, Volgens mij zijn jullie echt aan het genieten. Leuk om al die kleinere dorpjes te zien.Is wel heel speciaal.
    Groetjes Anke

Frank

Van Pisa naar Rome De via Francigena In september 2014 gaan Frank en Tin Coolen het derde deel fietsen van het drieluik van de route naar Rome. Al vele jaren terug fietsten Rien en Tin van het 1e deel van Maastricht naar Bazel. In 2011 reden Frank en Tin het 2e deel van Bazel over de Alpen en via de Piemonte naar de Bloemen Riviera en dan weer terug over NICE. Van 23 september tot en met 7 oktober 2014 gaan Frank en Tin het derde deel fietsen. De route loopt voor een belangrijk deel over de pelgrimsweg van de heilige Franciscus. In feite loopt de pelgrimsweg tot Assisi. Er zijn een paar goede redenen van daar door te fietsen naar Rome: Omdat we een paus Franciscus hebben en ook omdat Frank aan deze heilige zijn naam heeft verbonden gaan we meteen door naar Rome. We fietsen het traject wat door Paul Benjaminse is verkend en ik kaart gebracht. Paul Benjaminse heeft in het derde deel vele varianten verwerkt. We starten in Pisa en op dag 12 willen we bij het Colosseum staan. Ons inziens hebben van alle varianten de mooiste route gekozen. In totaal fietsen we in 11 fietsdagen een kleine 750km. We hebben er voor gekozen om minder lange etappes te maken. Het is een tocht waarbij het elke dag zwaar klimmen is. We willen ons niet vertillen. Daarnaast willen we elke dag ook de tijd hebben om al die mooie dingen waar we aan voorbij komen, te gaan bekijken. Waar zijn we nu…. Ook dit jaar doen we dagelijks verslag van onze reiservaringen. Daarvoor maken we een “beperkt “aantal adressen aan. Thuis maken we later een reisverslag. Frank meldt ons aan als VIP. op de site van “Waar ben je Nu.nl” Tin neemt de Ipad mee om onderweg met het thuisfront te communiceren. Frank zijn Iphone en zijn fotocamera. Het belooft een geweldige tocht te worden. We zien er naar uit…. Twee broers...Samen op weg van Sevilla naar santiago de Compostella. Tin is verleden jaar met pensioen gegaan. Hij heeft altijd in het onderwijs gewerkt. 35 jaar was hij directeur van een basischool in Helmond. Hij zit nog vol energie en trekkings door Europa, vindt hij geweldig. Santiago heeft hem altijd bijzonder geïnspireerd. En nadat hij in 2010 al eens de pelgrimstocht vanuit Frankrijk heeft gefietst, is hij weer toe aan een nieuwe uitdaging. Frank is de jongste uit het gezin Coolen. De laatste uit een gezin van negen. Hij zit nog volop in het werkproces. Hij is 52 jaar. Dus hij heeft nog een mooie carriëre voor zich. Van huis uit is Frank altijd in de agrarische coöperatie gebleven. op dit moment is hij bedrijsleider van een boerenbond/agro cenrum in de Kempen. Sinds 2007 maakt Frank ook trekkings. aanvankelijk in Nederland en België, want hij zag op tegen het klimmen. Maar de laatste jaren heeft hij ook hoogte ervaringen opgedaan en is hij uiterst fanatiek. Ook hij reed de Camino Frances in 2010 en ook bij hem "kriebelt"het om weer een pelgrimage naar Santiago de Compostella te maken.

Actief sinds 06 Feb. 2013