We volgen de Weser en de Diemel - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Frank Nijman - WaarBenJij.nu We volgen de Weser en de Diemel - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Frank Nijman - WaarBenJij.nu

We volgen de Weser en de Diemel

Door: Tin

Blijf op de hoogte en volg Frank

01 Juni 2018 | Duitsland, Paderborn

Gaststatte Zum Rheinhardswald in Gewissenruh is een plaatje

Gewissenruh ( alleen de naam van dit Hessisch dorpje al, werkt positief op je beleving), ligt op een hoge helling met een geweldig uitzicht over een breed dal waar de Weser door kringelt.
De verzorging is prima.
Gastvrijheid ten top.
We hebben dit adres bij onze favorieten gezet!!

Als we om 6 uur in de ochtend uit het raam kijken, ligt het dal geheel in de ochtendnevel.
Maar spoedig komt de zon en het zal weer heet en zwoel worden vandaag.

FIETSVRIENDEN
NA 20 km ontmoeten we een man en vrouw op de renfiets.
We zijn even de route kwijt.
Zij stellen voor om even mee te fietsen
De weg te wijzen..
Hij is 80 maar ziet er minstens 10 jaar jonger uit.
Fietst dagelijks 70 km en geeft aan dat dit hem fit houdt.
Zijn vrouw is een stuk jonger
We fietsen met hen op en praten over het mooie landschap waar we door fietsen en uiteraard over fietstochten.
Zij zijn ook overal op de fiets geweest.
Leuke lui.

In Marburg scheiden onze wegen.
We drinken een capucino met apfeltorte op het marktplein en vervolgen onze weg..
Weer zijn we in onzekerheid over het te volgen traject.
Dan komt een mountainbiker ons na gefietst.
Hij zegt dat we fout zitten.
Blijkt een hoteleigenaar van een bikers hotelletje in Marburg.
Hij heeft wekelijks Praagfietsers en ook Wouter Bazen:
de route uitzetter van Europafietsers sliep bij hem.
Hij en zijn vrouw fietsen weer tientallen kilometers met ons mee.
Om de weg te wijzen.
Toen we het hadden over boodschappen voor een picknick of een adres voor de lunch, vertelden ze dat vandaag in Duitsland alles dicht is.
We hadden niet in de gaten dat op 1 juni FROHLEICHNAM wordt gevierd.
Sacramentsdag..... in onze jeugd was dat ook zo in Nederland.
In Duitsland is het nog als nationale vrije dag.
Alles gesloten..

In een Natur Gäststätte - die zij open wisten - zetten zij ons af.
We bestellen Ein Riesen Bockwurst mit senf und salat und Ein radler 0.5l l

Als Duitsers feiertag hebben gaan ze eten, drinken en vooral discussiëren met elkaar.
En dat doen ze op zijn Duits.
Uitbundig overtuigend en luid.
Er zitten 50 mensen binnen en die zorgen voor een lawaai nog groter dan een heel voetbalstadion.

We hebben 115 km achter de pedalen als we in Paderborn ons hotelletje vinden.

Paderborn is een flinke stad: 145.000 inw.
Een groot verzorgingsgebied.
Maar het centrum imponeert ons niet.
Aardige dingen maar ook veel lelijkheid
Geen aanrader....

We eten in ons hotel.
Gerund door een hardwerkende Griek .
Uiteraard Grieks en dat laat zich smaken.
Morgen weer 100 km
Vroeg op dus.

• 01 Juni 2018 - 16:15

Frans En Margriet:

Dag Tin en Frank, weer een mooie rit! Leuk dat je zo'n behulpzame personen ontmoet! En....eten bij de Griek... altijd lekker!

• 01 Juni 2018 - 16:48

Anke:

Hoi Frank en Tin, Wat komen jullie toch fijne mensen tegen op jullie tochten. Dat alleen al maakt jullie fietstochten speciaal . De prestatie die jullie leveren is weer enorm.
    Super hoor.
    Groeten Anke

Frank

Van Pisa naar Rome De via Francigena In september 2014 gaan Frank en Tin Coolen het derde deel fietsen van het drieluik van de route naar Rome. Al vele jaren terug fietsten Rien en Tin van het 1e deel van Maastricht naar Bazel. In 2011 reden Frank en Tin het 2e deel van Bazel over de Alpen en via de Piemonte naar de Bloemen Riviera en dan weer terug over NICE. Van 23 september tot en met 7 oktober 2014 gaan Frank en Tin het derde deel fietsen. De route loopt voor een belangrijk deel over de pelgrimsweg van de heilige Franciscus. In feite loopt de pelgrimsweg tot Assisi. Er zijn een paar goede redenen van daar door te fietsen naar Rome: Omdat we een paus Franciscus hebben en ook omdat Frank aan deze heilige zijn naam heeft verbonden gaan we meteen door naar Rome. We fietsen het traject wat door Paul Benjaminse is verkend en ik kaart gebracht. Paul Benjaminse heeft in het derde deel vele varianten verwerkt. We starten in Pisa en op dag 12 willen we bij het Colosseum staan. Ons inziens hebben van alle varianten de mooiste route gekozen. In totaal fietsen we in 11 fietsdagen een kleine 750km. We hebben er voor gekozen om minder lange etappes te maken. Het is een tocht waarbij het elke dag zwaar klimmen is. We willen ons niet vertillen. Daarnaast willen we elke dag ook de tijd hebben om al die mooie dingen waar we aan voorbij komen, te gaan bekijken. Waar zijn we nu…. Ook dit jaar doen we dagelijks verslag van onze reiservaringen. Daarvoor maken we een “beperkt “aantal adressen aan. Thuis maken we later een reisverslag. Frank meldt ons aan als VIP. op de site van “Waar ben je Nu.nl” Tin neemt de Ipad mee om onderweg met het thuisfront te communiceren. Frank zijn Iphone en zijn fotocamera. Het belooft een geweldige tocht te worden. We zien er naar uit…. Twee broers...Samen op weg van Sevilla naar santiago de Compostella. Tin is verleden jaar met pensioen gegaan. Hij heeft altijd in het onderwijs gewerkt. 35 jaar was hij directeur van een basischool in Helmond. Hij zit nog vol energie en trekkings door Europa, vindt hij geweldig. Santiago heeft hem altijd bijzonder geïnspireerd. En nadat hij in 2010 al eens de pelgrimstocht vanuit Frankrijk heeft gefietst, is hij weer toe aan een nieuwe uitdaging. Frank is de jongste uit het gezin Coolen. De laatste uit een gezin van negen. Hij zit nog volop in het werkproces. Hij is 52 jaar. Dus hij heeft nog een mooie carriëre voor zich. Van huis uit is Frank altijd in de agrarische coöperatie gebleven. op dit moment is hij bedrijsleider van een boerenbond/agro cenrum in de Kempen. Sinds 2007 maakt Frank ook trekkings. aanvankelijk in Nederland en België, want hij zag op tegen het klimmen. Maar de laatste jaren heeft hij ook hoogte ervaringen opgedaan en is hij uiterst fanatiek. Ook hij reed de Camino Frances in 2010 en ook bij hem "kriebelt"het om weer een pelgrimage naar Santiago de Compostella te maken.

Actief sinds 06 Feb. 2013