Klaster Tepla - Reisverslag uit Coburg, Duitsland van Frank Nijman - WaarBenJij.nu Klaster Tepla - Reisverslag uit Coburg, Duitsland van Frank Nijman - WaarBenJij.nu

Klaster Tepla

Door: Tin

Blijf op de hoogte en volg Frank

26 Mei 2018 | Duitsland, Coburg

Klaster Tepla is een unieke plek om te overnachten....

Een historische locatie.!!
In 1193 is er al sprake van een 1e vestiging van monniken.
Het werd in de loop der eeuwen 12 keer geplunderd; brandde 6 keer af en dreigde 6 keer te worden gesloten.
In 1950 sloten de communisten de deuren voorgoed, totdat zij zelf in 1990 het veld moesten ruimen en het gebouw zijn oude bestemming weer terug kreeg.
De nep barokke bibliotheek heeft de vernielingen wonderwel doorstaan.
En bevat zeer waardevolle handschriften in vele talen.
De Mariakerk is zeer goed gerestaureerd en in een van de vleugels is een hotel ondergebracht.
Bij het uitzetten van onze tocht vonden we in deze verhalen inspiratie om hier te overnachten.

Boeken viel niet mee omdat - vanwege de speciale positie is het klooster niet aangesloten bij commerciële boekingssites.

Op donderdag
waren we hier.
Geweldig om hier te mogen vertoeven.
We slapen in een klein voormalig paterskamertje.
De sfeer is indrukwekkend.
Overal ademt hier historie.

Een enorm complex.
Ver weg van alles. Verscholen in het Boheemse platteland.
Ingetogen rust en stilte.

Bij onze aankomst bleek dat er in een van de vleugels een conferentiecentrum is aangebracht.
Er blijkt een bijeenkomst van de Europese Unie en een Tsjechisch ministerie.
Er loopt hier veel gewichtigheid rond met laptops.
Vooral ook jonge gasten alternatief en assertief.
Samen buigen ze zich waarschijnlijk over subsidies uit Brussel.

Onze tocht woensdag verliep prima.
Met de zon hoog boven ons en de wind opzij van achter peddelden we door het mooie Boheemse landschap.

Na 20 km bereikten we Pilsen.
Hier ligt de oorsprong van de bovengistende bieren.
PILSENER URQUELLE
We zijn even gaan kijken in de bezoekersruimte die in het oudste deel van de brouwerij zeer sfeervol is onde gebracht...

Pilsen geniet ook bekendheid als de stad van de SKODA fabrieken.
Tot heden had dit automerk onze sympatie.
In onze voorstelling was het een voorbeeld van de wederopbouw uit de communistische tijd.
Nu we meer weten over de geschiedenis van Skoda
weten we dat hier vele eeuwen bommen en gruwelijk wapentuig werd gemaakt. Voor vele landen over de hele wereld.
Vooral in de 1 e en 2e wereldoorlog draaide Skoda wapenfabrieken op volle toeren.

PILSEN DE STAD DUS VAN BIER EN BOMMEN !!

In de oude mooi gerenoveerde binnenstad, dronken we een cappuccino.

Bij onze picknick vielen de eerste druppels.
Toch overheerste meest de zon en bij de enkele buitjes die overkwamen, schuilden we onder een boom.

De Tsjechische taal is voor ons volstrekt onbegrijpelijk.
En toen we stevig fout fietsten konden we bij de enkele Tsjech die we tegen kwamen niet terecht.
We kregen nog een malse bui op onze kop voor we de kloosterpoort binnenvluchten.

Het eten was goed bij de paters.
Schweine schnitzels ,knoblauch wurst, weisskohl und rotkohl en knoedels.
Pivo en rotwein dazu.

Vrijdag: Regen,onweer en bliksem.

Toen we opstonden was het nog droog.
Maar toen we de tassen - na het ontbijt - op de fietsen hingen, ging de hemel open..

Massa's water vielen omlaag.
Gekkenwerk om aan te fietsen.
We namen nog een koffie en doodden tijd met het typen van een verslag over het klooster.

Rond tienen werd het droger en ook "onze weer on line" meldde dat we even tussen de buien konden fietsen.

We ploeterden over natte en gladde bospaden naar MARIANSKA LAZNE.
25 km verder.
Een van de meest prestigieuze kuuroorden van Tsjechië.
Toen trok het grijs grauw dicht.
En het regende weer met bakken.
De weersvoorspellingen gaven aan dat het tot de volgende ochtend veel regen zou geven en onweer.

We besloten de trein te pakken.
60 km tot Arzberg in Duitsland.

Daar ging het in eerste instantie heerlijk fout...
De navigatie van Frank gaf aan dat het hotelletje wat we geboekt hadden in Arzberg 270 km verder lag.
In Beieren dus..

We hebben het hotelletje gebeld en onze vergissing gemeld:
Ein Irrung !!
Er was begrip.
We konden het stornieren.

In het dorp bleek nog een overnachtingsmogelijkheid.
We waren daar amper binnen en de buien barsten weer los.
Zo ging het de hele nacht.
En bliksemklappen om stil van te worden.
De hele nacht hoorden we sirenes van de feuerwehr die kelders moest leeg pompen.

Vrijdag lijkt het weer om te slaan.
We gaan het zien.....

• 27 Mei 2018 - 05:45

Frank Nijman:

Succes

• 27 Mei 2018 - 19:49

Frank Nijman:

...

Frank

Van Pisa naar Rome De via Francigena In september 2014 gaan Frank en Tin Coolen het derde deel fietsen van het drieluik van de route naar Rome. Al vele jaren terug fietsten Rien en Tin van het 1e deel van Maastricht naar Bazel. In 2011 reden Frank en Tin het 2e deel van Bazel over de Alpen en via de Piemonte naar de Bloemen Riviera en dan weer terug over NICE. Van 23 september tot en met 7 oktober 2014 gaan Frank en Tin het derde deel fietsen. De route loopt voor een belangrijk deel over de pelgrimsweg van de heilige Franciscus. In feite loopt de pelgrimsweg tot Assisi. Er zijn een paar goede redenen van daar door te fietsen naar Rome: Omdat we een paus Franciscus hebben en ook omdat Frank aan deze heilige zijn naam heeft verbonden gaan we meteen door naar Rome. We fietsen het traject wat door Paul Benjaminse is verkend en ik kaart gebracht. Paul Benjaminse heeft in het derde deel vele varianten verwerkt. We starten in Pisa en op dag 12 willen we bij het Colosseum staan. Ons inziens hebben van alle varianten de mooiste route gekozen. In totaal fietsen we in 11 fietsdagen een kleine 750km. We hebben er voor gekozen om minder lange etappes te maken. Het is een tocht waarbij het elke dag zwaar klimmen is. We willen ons niet vertillen. Daarnaast willen we elke dag ook de tijd hebben om al die mooie dingen waar we aan voorbij komen, te gaan bekijken. Waar zijn we nu…. Ook dit jaar doen we dagelijks verslag van onze reiservaringen. Daarvoor maken we een “beperkt “aantal adressen aan. Thuis maken we later een reisverslag. Frank meldt ons aan als VIP. op de site van “Waar ben je Nu.nl” Tin neemt de Ipad mee om onderweg met het thuisfront te communiceren. Frank zijn Iphone en zijn fotocamera. Het belooft een geweldige tocht te worden. We zien er naar uit…. Twee broers...Samen op weg van Sevilla naar santiago de Compostella. Tin is verleden jaar met pensioen gegaan. Hij heeft altijd in het onderwijs gewerkt. 35 jaar was hij directeur van een basischool in Helmond. Hij zit nog vol energie en trekkings door Europa, vindt hij geweldig. Santiago heeft hem altijd bijzonder geïnspireerd. En nadat hij in 2010 al eens de pelgrimstocht vanuit Frankrijk heeft gefietst, is hij weer toe aan een nieuwe uitdaging. Frank is de jongste uit het gezin Coolen. De laatste uit een gezin van negen. Hij zit nog volop in het werkproces. Hij is 52 jaar. Dus hij heeft nog een mooie carriëre voor zich. Van huis uit is Frank altijd in de agrarische coöperatie gebleven. op dit moment is hij bedrijsleider van een boerenbond/agro cenrum in de Kempen. Sinds 2007 maakt Frank ook trekkings. aanvankelijk in Nederland en België, want hij zag op tegen het klimmen. Maar de laatste jaren heeft hij ook hoogte ervaringen opgedaan en is hij uiterst fanatiek. Ook hij reed de Camino Frances in 2010 en ook bij hem "kriebelt"het om weer een pelgrimage naar Santiago de Compostella te maken.

Actief sinds 06 Feb. 2013