Van Bourbonne les Bains naar Harsault - Reisverslag uit Bourbonne-les-Bains, Frankrijk van Frank Nijman - WaarBenJij.nu Van Bourbonne les Bains naar Harsault - Reisverslag uit Bourbonne-les-Bains, Frankrijk van Frank Nijman - WaarBenJij.nu

Van Bourbonne les Bains naar Harsault

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

01 Augustus 2022 | Frankrijk, Bourbonne-les-Bains

Maandag 1 Augustus.

Vanmorgen waren we rond 6 uur opgestaan vanwege de hitte. Om 7.30 uur verlaten we het stadje.

Gelijk na 1 km klimmen we naar 300 m en volgen we de provinciale weg, deze is wel wat drukker dan we gewend zijn.

Inmiddels zijn we al in de Vogezen beland. Het gebied naar Bourbonne les Bains is een overgangsgebied tussen Lotharingen en de Bourgogne met dorpjes die in bouwstijl langzaam veranderen.

Tijdens de rit vandaag zagen we kleine veldjes met wijnbouw in het dorp Coiffy.

Het is hier aangenaam vertoeven en het barst hier van vakantiehuizen van Nederlanders.

We fietsen nu door het stroomgebied van de Sâone die we bij Corre oversteken.

Ook Canal l'Est mondt uit in de Sâone, vanaf hier kunnen we fietsen langs het kanaal en de Moezel.

Je kunt nu vanaf Luxemburg tot aan Avignon vrijwel alleen maar de fietspaden naar het zuiden volgen, Véloroute du Soleil.

Vandaag tijdens de eerste 40 km zien heel veel roofvogels die op de thermiek zweven, indrukwekkend gezicht.

Rond 13.00 uur komen we aan in een klein dorpje. We moesten hier even 2 km van het water waar we overnachten in een oude watermolen. Deze zette vroeger de aardappels om in zetmeel. De naam van deze watermolen, La Feculerie, betekend zetmeelfabriek. We worden hier ook zeer hartelijk ontvangen door 2 jonge gasten die de B[e-38]B runnen. Top locatie en weg van de snelweg.

We krijgen van hun een rondleiding hoe alles werkt. Interessant.

Morgen naar Vincis kleine 55 km.

Bienvenue.

• 01 Augustus 2022 - 18:28

Ryeanne :

Erg mooi

• 01 Augustus 2022 - 19:33

Anke:

Apart om in een watermolen te overnachten.
    Geniet ervan.
    Liefs Rinus en Anke

Frank

Van Pisa naar Rome De via Francigena In september 2014 gaan Frank en Tin Coolen het derde deel fietsen van het drieluik van de route naar Rome. Al vele jaren terug fietsten Rien en Tin van het 1e deel van Maastricht naar Bazel. In 2011 reden Frank en Tin het 2e deel van Bazel over de Alpen en via de Piemonte naar de Bloemen Riviera en dan weer terug over NICE. Van 23 september tot en met 7 oktober 2014 gaan Frank en Tin het derde deel fietsen. De route loopt voor een belangrijk deel over de pelgrimsweg van de heilige Franciscus. In feite loopt de pelgrimsweg tot Assisi. Er zijn een paar goede redenen van daar door te fietsen naar Rome: Omdat we een paus Franciscus hebben en ook omdat Frank aan deze heilige zijn naam heeft verbonden gaan we meteen door naar Rome. We fietsen het traject wat door Paul Benjaminse is verkend en ik kaart gebracht. Paul Benjaminse heeft in het derde deel vele varianten verwerkt. We starten in Pisa en op dag 12 willen we bij het Colosseum staan. Ons inziens hebben van alle varianten de mooiste route gekozen. In totaal fietsen we in 11 fietsdagen een kleine 750km. We hebben er voor gekozen om minder lange etappes te maken. Het is een tocht waarbij het elke dag zwaar klimmen is. We willen ons niet vertillen. Daarnaast willen we elke dag ook de tijd hebben om al die mooie dingen waar we aan voorbij komen, te gaan bekijken. Waar zijn we nu…. Ook dit jaar doen we dagelijks verslag van onze reiservaringen. Daarvoor maken we een “beperkt “aantal adressen aan. Thuis maken we later een reisverslag. Frank meldt ons aan als VIP. op de site van “Waar ben je Nu.nl” Tin neemt de Ipad mee om onderweg met het thuisfront te communiceren. Frank zijn Iphone en zijn fotocamera. Het belooft een geweldige tocht te worden. We zien er naar uit…. Twee broers...Samen op weg van Sevilla naar santiago de Compostella. Tin is verleden jaar met pensioen gegaan. Hij heeft altijd in het onderwijs gewerkt. 35 jaar was hij directeur van een basischool in Helmond. Hij zit nog vol energie en trekkings door Europa, vindt hij geweldig. Santiago heeft hem altijd bijzonder geïnspireerd. En nadat hij in 2010 al eens de pelgrimstocht vanuit Frankrijk heeft gefietst, is hij weer toe aan een nieuwe uitdaging. Frank is de jongste uit het gezin Coolen. De laatste uit een gezin van negen. Hij zit nog volop in het werkproces. Hij is 52 jaar. Dus hij heeft nog een mooie carriëre voor zich. Van huis uit is Frank altijd in de agrarische coöperatie gebleven. op dit moment is hij bedrijsleider van een boerenbond/agro cenrum in de Kempen. Sinds 2007 maakt Frank ook trekkings. aanvankelijk in Nederland en België, want hij zag op tegen het klimmen. Maar de laatste jaren heeft hij ook hoogte ervaringen opgedaan en is hij uiterst fanatiek. Ook hij reed de Camino Frances in 2010 en ook bij hem "kriebelt"het om weer een pelgrimage naar Santiago de Compostella te maken.

Actief sinds 06 Feb. 2013