Afsluiting van een mooie tocht - Reisverslag uit Vlierden, Nederland van Frank Nijman - WaarBenJij.nu Afsluiting van een mooie tocht - Reisverslag uit Vlierden, Nederland van Frank Nijman - WaarBenJij.nu

Afsluiting van een mooie tocht

Blijf op de hoogte en volg Frank

21 Juni 2019 | Nederland, Vlierden

Inmiddels zijn we al weer 4 dagen thuis.. De laatste dagen van onze tocht rond het Kanaal waren vol en lang. Elke dag meer als honderd kilometers. We kwamen er in de avond niet meer aan toe om achter de iPad te kruipen. Etretat - Dieppe Deze etappe gaat langs het mooiste gedeelte van de Cote d’Albatre. Hier wordt het glooiende mergelland van het Pays de Caux voortdurend aangevreten door de ruwe branding van het Kanaal. Met als resultaat dat de kalk- en krijtrotsen hier tot wel 120 meter boven het zeewater uitsteken. Combinatie van 2 routes. Op zaterdagmorgen fietsen we om 8 uur Etretat uit. Gelijk stevig omhoog 100 meter stijging op 1.5 km. Stijging 5 -8 %. Zijn we eenmaal op het plateau dan duiken we na 5 km. als een pijl omlaag naar het schitterende haventje van Yport. De kustdorpen met hun vissershaventjes liggen aan ingesloten baaien en zijn omgeven door hoge kliffen. Daarna weer naar het plateau om een half uur verder weer te dalen naar Fécamp. Erg mooi die afwisseling:Het boerenlandschap van Pays de Caux met zijn pure Normandische dorpen en dorpen aan de kust. Maar dat steeds weer omhoog naar het plateau vergt veel klimkilometers. Slopend. Gelukkig valt een deel van ons circuit samen met de Véloroute de Litoral. Deze blijft iets meer van de kust weg. Een landschap met heggen en vakwerkhuizen en regelmatig trotse landhuizen. Regelmatig wel met hoge uitzichten over Het kanaal. Na Varengeville sur Mer daalt de route af om bij Pourville sur Mer de zee weer te bereiken. Daarna moet er weer 80 meter worden geklommen om Dieppe te bereiken. Het is tegen 5 uur als we de auto van Frank keurig terug vinden waar we hem 16 dagen geleden hebben geparkeerd. In CIEL de Arquies vinden we een gastvrije Chambre D'hote. Het zit er op. De Tour de la Manche is rond. In een pizzeria in het dorp blikken we ‘s avonds nog even terug: We hebben deze trekking als zeer bijzonder ervaren. De zwaarte van deze trekking stond in de categorie licht tot gemiddeld beschreven. Toch moesten we regelmatig stevig aan de bak. HET KANAAL had in onze beeldvorming een vlakke kust, maar in de praktijk is dat anders. Getijdestromen hebben de rivieren en stroompjes die vanuit het land komen uitgeschuurd tot brede zeearmen, die tot diep het land in gaan. Onze route voert dan met grote bochten door het binnenland. Regelmatig ook konden we oversteken met pontjes. Het KANAAL was nooit ver weg. We hebben nooit eerder een route gefietst die ons zo uitgebreid de schoonheid van de zee en de kusten toonde. De klifkusten met krijtrotsen hebben we als een bijzonder fenomeen ervaren. Indrukwekkende geologie en dat omgeven met een prachtige flora en fauna. Visserij en fruits de mer vonden we welhaast dagelijks op onze route. Bij dit grote aanbod aan vis en schelpen, konden we niet achter blijven bij het kiezen van onze gerechten. 75 jaar bevrijding. We fietsten onze tocht in de periode dat vanuit Zuid Engeland de grootste militaire operatie uit de geschiedenis plaats vond. Herdenkingen van dit bevrijdingsjubileum van Europa waren er zowel in Brighton; Portsmouth en Poole. Ook troffen we dat in Normandië. We werden getroffen door de omvang van D. DAY. Het moet daar een hel zijn geweest. Bij het bezoeken van de vele herdenkingsplaatsen werden we diep geraakt door wat duizenden Amerikanen, Canadezen, Schotten, Noren en Denen hebben gegeven voor onze vrijheid. Duizenden hebben voor ons hun leven gegeven.. Het fietsen in Engeland en Frankrijk ging goed. Zowel de Engelsen als de Fransen toonden grote zorg voor cyclisten en waren respectvol in het verkeer. We hebben 4 keer grote oversteken gemaakt en dat geeft zo’n tocht ook iets bijzonders. Veel afwisseling. Met het weer hebben we het getroffen. In Europa was het in die periode zeer onstabiel en uit de berichten die we van het thuisfront kregen, weten we dat het hier ook nogal eens te keer ging. Voor juni was uitgezonderd de laatste 2 dagen - de temperatuur laag: Fris en koud. 16 graden was de max. We kennen de verhalen dat het aan de kusten vaak minder regent. Bij ons was dat ook zo. Depressies alom; vaak dreigende luchten. Maar waar wij fietsten was het bijna steeds droog. We hebben wel eens geschuild, maar de regenpakken zijn steeds in de fietstas gebleven. Het was spannend of de ferry van Guernsey naar saint Malo wel zou varen met windkracht 7. Toen we in Saint Malo voet aan de wal zetten, was het een serieuze storm. Met windkracht 10 en 11 van achter waaiden we over de Corniche. De dagen daarop troffen we vaak fietspaden waar bomen over lagen. We waren 17 dagen van huis: Een dag heen en een terug naar noord Frankrijk. 3 dagen op de ferry op het Kanaal. In 12 dagen fietsten we 1150 km. Bij onze terugblik in Dieppe keken we ook al even voorzichtig naar een tocht in 2020. De jaren beginnen te tellen. Maar de ambitie is er. En in de loop van de laatste 20 jaren hebben deze jaarlijkse trekkings in Europa ook zo iets als een virus bij ons bewerkstelligd. Bij onze thuiskomst op zondag werden we verrast met vaderdag. We zijn blij weer thuis te zijn.bij onze geliefden, kinderen en kleinkinderen.

• 21 Juni 2019 - 09:41

Margriet:

Dank voor het mogen volgen van jullie tocht! Het moet weer een hele ervaring rijker zijn voor jullie. Op naar 2020!!

• 21 Juni 2019 - 12:46

Anke:

Hoi Frank en Tin, het was weer goed om jullie te mogen volgen op jullie fietstocht.
    Wat hebben jullie weer veel gezien. Het verhaal over de invasiestranden heeft me echt geraakt.
    Goed dat jullie weer veilig thuis zijn.

• 21 Juni 2019 - 16:02

Jan Van De Loo:

Hallo Tin en Frank,
    Bijna dagelijkbheb ik jullie tocht en avonturen gevolgd. Langzaam begon ik gevoel te krijgen wat voor gebied jullie doorkruist en gezien hebben. Behalve de natuur, het Kanaal en de krijtrotsen de oorlogsgeschiedenis. Vooral het laatste had mijn bijzondere belangstelling. Bovendien moet ik zeggen dat ik het geen kleinigheid vind dat jullie dagelijks zoveel kilometers maakten. Het was zeer de moeite waard dit steeds te volgen. En ik vergis me sterk als ik denk dat jullie er niet van genoten hebben. Bedankt voor de geweldige verhalen.

• 22 Juni 2019 - 07:05

Peter:

Ik heb weer zitten meegenieten van deze tocht dankzij jullie levendige beschrijving.

dankjewel,
    Peter

• 23 Juni 2019 - 07:06

Ryeanne:

Weer een mooie ervaring rijker

• 25 Juni 2019 - 07:46

Arno:

Bedankt voor het geweldig mooie verslag van jullie reis!
    Arno

Verslag uit: Nederland, Vlierden

Frank en Tin fietsen rond HET KANAAL

EEN ONWEERSTAANBARE UITDAGING.

Als we mensen spreken over onze trekking van 2019 ROND HET KANAAL, vertellen ze nog al eens dat zij. Plezier hebben aan de Belgische serie: ROND DE NOORDZEE die de VPRO op dinsdagavonden uitzendt.

Frank en ik zijn geen fanatieke tv kijkers, maar ook wij volgen dit.

Een indrukwekkende mix van natuur en cultuur.

De route langs de kusten van HET KANAAL kent nogal wat overeenkomsten.

Deze zee tussen Engeland en Frankrijk sluit rechtstreeks aan bij het verhaal van de Belg Arnout Hauben, die we volgen in zijn verkenningen rond de Noordzee.

Wat de serie zo boeiend maakt is de mix van natuur en cultuur.

We maken ook kennis met de historische achtergronden die mede deze landstreken een aanzien hebben gegeven. Maar het meest boeiend is dat deze uitzendingen zijn gebouwd op de ontmoetingen met mensen die hier geboren en getogen zijn.

Dat zijn inderdaad eveneens de elementen die al 20 jaar onze trekkingen door Europa zo hartige leuk maken.

Het KANAAL is niet alleen een druk bevaren zeeroute, waar in de loop der eeuwen kooplieden, smokkelaars en piraten hun slag sloegen of een veilig heen komen vonden,

Het was ook vele malen een frontlinie: ook gisteren avond op de tv bij CANVAS, We zagen hoe 2,5 miljoen geallieerden de aanval op de bevrijding van Europa vanuit de zuid Engelse havens voorbereidden.

De havens van Newhaven; Brighton; Portsmouth en Poole waren de uitvalsbases voor de invasie,

Die Engelse zuidkust beslaat de 1e vijf etappes.

Als we in de 2e week het KANAAL zijn overgestoken zullen we de invasiestranden aandoen.

Het avontuur Kent ook op deze vele gezichten..

Vrijdag vertrekken we al vroeg.

Met de auto naar Dieppe.

Dezelfde avond maken we de oversteek Dieppe- Newhaven.

Op zaterdag onze 1e etappe langs de Engelse zuidkust.

De weersvoorspellingen zijn goed: de 1e week lijken we droog door te komen. Veel zon, dus we zullen flink moeten smeren.

Zeker met de wind die ZZW windkracht 4 en 5 ons tegemoet zal waaien.

We hebben in die 20 jaren wel meer tegenwind gehad.Dus we laten ons daar door niet weerhouden. Het zal waarschijnlijk wel mooie wolkenpartijen opleveren als we hoog over de kliffen uitkijken over de Atlantic.

We hebben er veel zin in.

Houden jullie op de hoogte van onze avonturen.

We mogen ons gelukkig prijzen met onze lieve vrouwen thuis, die ons al 20 jaar de ruimte geven deze tochten te maken.

21 Juni 2019

Afsluiting van een mooie tocht

15 Juni 2019

Over de PONT NORMANDIE naar de Cote d’Albatre.

15 Juni 2019

Van de invasiestranden naar de Cote Fleurie

14 Juni 2019

3 dagen langs de invasie stranden

11 Juni 2019

Cherbourg - Barfleur - St.Vaast- la-Hogue,Utah bea
Frank

Van Pisa naar Rome De via Francigena In september 2014 gaan Frank en Tin Coolen het derde deel fietsen van het drieluik van de route naar Rome. Al vele jaren terug fietsten Rien en Tin van het 1e deel van Maastricht naar Bazel. In 2011 reden Frank en Tin het 2e deel van Bazel over de Alpen en via de Piemonte naar de Bloemen Riviera en dan weer terug over NICE. Van 23 september tot en met 7 oktober 2014 gaan Frank en Tin het derde deel fietsen. De route loopt voor een belangrijk deel over de pelgrimsweg van de heilige Franciscus. In feite loopt de pelgrimsweg tot Assisi. Er zijn een paar goede redenen van daar door te fietsen naar Rome: Omdat we een paus Franciscus hebben en ook omdat Frank aan deze heilige zijn naam heeft verbonden gaan we meteen door naar Rome. We fietsen het traject wat door Paul Benjaminse is verkend en ik kaart gebracht. Paul Benjaminse heeft in het derde deel vele varianten verwerkt. We starten in Pisa en op dag 12 willen we bij het Colosseum staan. Ons inziens hebben van alle varianten de mooiste route gekozen. In totaal fietsen we in 11 fietsdagen een kleine 750km. We hebben er voor gekozen om minder lange etappes te maken. Het is een tocht waarbij het elke dag zwaar klimmen is. We willen ons niet vertillen. Daarnaast willen we elke dag ook de tijd hebben om al die mooie dingen waar we aan voorbij komen, te gaan bekijken. Waar zijn we nu…. Ook dit jaar doen we dagelijks verslag van onze reiservaringen. Daarvoor maken we een “beperkt “aantal adressen aan. Thuis maken we later een reisverslag. Frank meldt ons aan als VIP. op de site van “Waar ben je Nu.nl” Tin neemt de Ipad mee om onderweg met het thuisfront te communiceren. Frank zijn Iphone en zijn fotocamera. Het belooft een geweldige tocht te worden. We zien er naar uit…. Twee broers...Samen op weg van Sevilla naar santiago de Compostella. Tin is verleden jaar met pensioen gegaan. Hij heeft altijd in het onderwijs gewerkt. 35 jaar was hij directeur van een basischool in Helmond. Hij zit nog vol energie en trekkings door Europa, vindt hij geweldig. Santiago heeft hem altijd bijzonder geïnspireerd. En nadat hij in 2010 al eens de pelgrimstocht vanuit Frankrijk heeft gefietst, is hij weer toe aan een nieuwe uitdaging. Frank is de jongste uit het gezin Coolen. De laatste uit een gezin van negen. Hij zit nog volop in het werkproces. Hij is 52 jaar. Dus hij heeft nog een mooie carriëre voor zich. Van huis uit is Frank altijd in de agrarische coöperatie gebleven. op dit moment is hij bedrijsleider van een boerenbond/agro cenrum in de Kempen. Sinds 2007 maakt Frank ook trekkings. aanvankelijk in Nederland en België, want hij zag op tegen het klimmen. Maar de laatste jaren heeft hij ook hoogte ervaringen opgedaan en is hij uiterst fanatiek. Ook hij reed de Camino Frances in 2010 en ook bij hem "kriebelt"het om weer een pelgrimage naar Santiago de Compostella te maken.

Actief sinds 06 Feb. 2013